loading...
هفتمی ها
@MoallemYariR7 بازدید : 52319 سه شنبه 02 مهر 1398 نظرات (1)

تحقیق درباره ی فواید و زیانهای یک فناوری درمحیط زندگی

 

سلام سلام دوستان عزیز پایه هفتمی

تو این پست از سایت هفتمی ها , معنی شعر ستایش : یاد تو [علوم هفتم] و براتون آماده کردیم

امیدواریم به کار ِ تون بیاااااد

کانال هفتمی ها با پاسخنامه

تحقیق درباره ی فواید و زیانهای یک فناوری درمحیط زندگی

جمع آوری اطلاعات علوم پایه هفتم [تحقیق درباره ی فواید و زیانهای یک فناوری درمحیط زندگی]

در یک تحقیق گروهی دربارهی فواید و زیان های یک فنّاوری در محیط زندگی خودگزارش تهیه کنید و راه هایی را برای کاهش زیان های آن پیشنهاد کنید. گزارش خود را به صورت روزنامه دیواری به کلاس ارائه دهید

» لامپ کم‌ مصرف :

نوعی لامپ فلورسنت است و شیوه کار آن به‌ این صورت است که برخورد الکترون‌ها، اتم‌های جیوه داخل لامپ را برانگیخته و اشعه ماورای بنفش تولید می‌کند.
برخورد این اشعه نامریی با لایه فسفر پوشش داده شده روی سطح داخلی تیوپ، نور مریی ایجاد می‌کند که با تغییر فسفر می‌توان نورهایی با رنگ‌های گوناگون مانند سبز، زرد، سفید، قرمزو آبی ایجاد کرد.

مزایای لامپ های کم مصرف :

– این نوع لامپ‎ها حدود ۸ برابر بیشتر از لامپ‎های رشته‎ای عمر می‎کنند.
– اگرچه قیمت لامپ های کم مصرف نسبت به بقیه لامپ‎ها بیشتر است، اما با توجه به عمر زیاد و مصرف کمی ‌که دارند، به‌ویژه برای مصرف‎کنندگانی که بیشتر از هزار کیلو وات ساعت در ماه مصرف می‎کنند، مقرون به صرفه‌ترند.
– لامپ‌های کم‌مصرف به میزان قابل‌توجهی سبب کاهش مصرف انرژی می‌شوند. این لامپ‌ها یک پنجم لامپ‌های رشته‌ای، انرژی الکتریکی مصرف می‌کنند.

مضرات لامپ های کم مصرف :

نور لامپ‌های فلوروسنت در طولانی مدت ممکن است موجب مشکلات زیر شود:
۱- خستگی زودرس
۲- افسردگی
۳- ضعف و بی‌حالی
۴- از دست دادن تمرکز ذهنی
۵- کاهش راندمان یا بازده کاری
۶- افزایش تنش‌های روانی
سایر عوارض این لامپ ها در قسمت زیر آمده است:

کک و مک:

لامپ های کم مصرف مهتابی اشعه های مضری دارند که باعث ایجاد کک و مک پوستی می شوند. استفاده از کرم های ضد آفتاب زیر نور لامپ های مهتابی در ممانعت از ایجاد کک و مک بسیار موثر است.از این رو باید تا حد امکان در برابر این نور قرار نگرفت و از کرم های ضد آفتاب برای محافظت از پوست استفاده کرد.

سرطان سینه :

استفاده از لامپ‌های کم‌مصرف در اواخر شب می‌تواند خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش دهد.

نوری که از لامپ‌های فلورسنت فشرده منتشر می‌شود، بسیار شبیه به نور خورشید در هنگام روز می باشد و می‌توانند روی تولید هورمون ملاتونین در بدن انسان تاثیر منفی داشته باشد. ملاتونین از بدن انسان در برابر برخی از انواع سرطان‌ها مانند سرطان پروستات و سینه محافظت می‌کند.

از حدود ده سال پیش دانشمندان به وجود ارتباط بین قرار گرفتن در معرض نورهای مصنوعی در هنگام شب و ابتلا به سرطان سینه پی برده بودند. دقیقا به همین دلیل است که کارمندانی که به طور شیفتی کار می‌کنند و مجبورند در طول شب کار کنند، بیش‌تر از دیگران به این بیماری‌ها دچار می‌شوند.

 

فواید و زیانهای یک فناوری درمحیط زندگی (فناوری نانو)

 

زیان های فناوری نانو

هر چند که گفته مى شود نانوفناورى قابلیت تولید و کاربرد فناورى هاى تمیزتر را دارا است؛ اما در کاربرد نانومواد یا ریزمواد باید احتیاط لازم را به عمل آورد. مطالعات نشان مى دهد افرادى که در معرض انتشار نانومواد قرار دارند ممکن است به عارضه هایى دچار شوند و همچنین تخلیه نانوذرات به آب نیز سبب آلودگى هاى سمى زیست محیطى مى شود.
ویژگى بارز نانوفناورى استفاده آن از ذرات بسیار کوچکى است که حداقل یکى از ابعاد آنها کمتر از ۱۰۰ نانومتر باشد. گفته شده است که نانوفناورى مى تواند مواد زائد و آلودگى ها را از محیط حذف کند حتى مى تواند به طور فزاینده اى از مصرف و هدر رفتن منابع جلوگیرى کند که این خود مى تواند سبب شود قیمت تمام شده بسیارى از محصولات و فرآیندها کاهش یابد. از سوى دیگر نانوفناورى این قابلیت را دارد که با فراهم آوردن امکان انتخاب گرى بالا در واکنش هاى شیمیایى، بهره ورى در مصرف انرژى و کاهش تولید مواد زائد را موجب شود. با این وجود مطالعات نشان مى دهد که این فناورى نوظهور آنچنان که گفته مى شود بى خطر نیست. اصولاً ما با سه دسته نانومواد سروکار داریم. دسته اول که مهم ترین و قدیمى ترین آنها کربن سیاه یا کربن بلاک است که در ساختن لاستیک و نیز در صنایع چاپ به کار مى رود. کاربردهاى جدید این نانوماده در صنایع دیگرى چون صنایع پوششى، نساجى، سرامیک، شیشه و… گزارش شده است. تنها افرادى که در این صنایع کار مى کنند مى توانند در معرض این دسته از نانومواد قرار بگیرند. دسته دوم شامل نانوذراتى است که در مواد دارویى و آرایشى بهداشتى به کار مى روند که بالنسبه عموم افراد ممکن است از آنها استفاده کنند. دسته سوم نانوذراتى هستند که به صورت ناخواسته به عنوان محصول فرعى بعضى از فرآیندها- مانند سوختن سوخت هاى دیزلى، گداختن فلزات و حرارت دادن پلیمرها تولید مى شوند، که به این دسته نانوذرات غیرتولیدى نیز گفته مى شود. امروزه بیشتر نانوذرات تولیدى از اکسیدهاى فلزى، سیلیکون و کربن ساخته مى شوند. بیشتر نانوذرات دارو رسان از چربى ها و ساختارهایى با پایه پلى اتیلن گلیکول ساخته شده اند.

فواید فناوری نانو

نانوتکنولوژی درحال تغییردادن دنیاست. بسیاری ازکشورهابه این نتیجه رسیده اندکه نانوتکنولوژی درطول چنددهه آینده به عاملاقتصادی اصلی تبدیل می شود. نانوتکنولوژی برصنایع الکترونیک وداروسازی, مراقبت ازسلامتی, آب وهوا و محیط زیست, انرژی, شیمی وکشاورزی, علوم رایانه, فنآوری اطلاعات و امنیت ملی اثرمی گذارد و سلامتی و رفاه مردم را بالامی برد. این علم شکل بیشتر صنایع را تغییرمی دهد و باعث ساخت وسایل کوچک تر, ارزان تر, سبک تر با تحمل وسرعت بیشترمی شود. به این ترتیب مواد خام وانرژی کمتری مصرف می شود. از دیگراثرات نانوتکنولوژی در کار رایانه هاست که سرعت آنها را بیشتر می کند و علوم ارتباطات را هم گسترش می دهد. نانوالکترونیک ظرفیت تجهیزات نظامی راگسترش می دهد, روبوت هارا پیشرفته ترمی کند و به علوم فیزیک, شیمی, ریاضیات, بیولوژی ومهندسی تولدی دوباره می دهد. بانانوتکنولوژی می توان ساختمانها و خودروهایی با مصالح و مواد اولیه سبک تر و مقاوم تر ساخت, برد هواپیماهای نظامی و ظرفیت باربری هواپیماها بیشترمی شود, مصرف سوخت درماشین هاکاهش می یابد, امکان پرتاب سفینه به خارج از مدار زمین وحتی خارج ازمنظومه شمسی افزایش می یابد. هواپیماها, موشک ها و ایستگاه های فضایی از قدرت و کاربرد بیشتر و وزن سبک تر و مواد با ثبات تری برخوردار می شوند. محصولات ساخته شده ازمولکول (نانوتکنولوژی) می تواند بسیاری از مشکلات جهان راحل کند.

 

دانلود فواید و زیانهای یک فناوری درمحیط زندگی (فناوری نانو)

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط ا در تاریخ 1401/07/10 و 19:40 دقیقه ارسال شده است

ای کاش راه حل ها رای کمتر شدن ضرر های ان ها می گفتید


کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 53
  • کل نظرات : 12
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 4
  • آی پی دیروز : 10
  • بازدید امروز : 13
  • باردید دیروز : 11
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 13
  • بازدید ماه : 392
  • بازدید سال : 1,472
  • بازدید کلی : 3,809,178